18 ΟΣ ΑΙΩΝΑΣ |
Γεννήθηκε στην Γκρενόμπλ από μία ευκατάσταση οικογένεια, και πριν ολοκληρώσει τη βασική του εκπαίδευση στο ιησουίτικο κολέγιο, γράφτηκε στη σχολή της Θεολογίας της Σορβόνης στο Παρίσι, αλλά στη συνέχεια προτίμησε να εγκαταλείψει τα θεολογικά του ενδιαφέροντα για να αφοσιωθεί στη φιλοσοφία, εμβαθύνοντας ιδιαίτερα στις διδασκαλίες του Λοκ και του Νεύτωνα.
Ηρθε σε επαφή με τους καλύτερους εκπροσώπους της κουλτούρας της εποχής του (Ντιντερό, Νταλαμπέρ, Ρούσο), έγραψε το 1746 το Δοκίμιο για την καταγωγή της γνώσης, το πιο σημαντικό του έργο, στο οποίο διατύπωσε τη διάσημη υπόθεση τον αγάλματος.
Το ενδιαφέρον του για τα φαινόμενα των αισθήσεων τον ώθησαν να συμμετάσχει, μαζί με τον Μπέρκλεϊ και τον Ντιντερό, στις συζητήσεις που ακολούθησαν μετά την πραγματοποίηση των πρώτων επεμβάσεων καταρράκτη, συυζητήσεις οι οποίες επιλαμβάνονταν με έναν νέο τρόπο με τα παλιά προβλήματα που σχετίζονταν με την όραση.
Το 1758 οι κατηγορίες για αίρεση και αθεϊσμό τον ανάγκασαν να εγκαταλείψει το Παρίσι για να εγκατασταθεί στην Πάρμα, πόλη στην οποία έζησε για δέκα χρόνια περίπου, κερδίζοντας τα προς το ζην ως παιδαγωγός του Φερδινάνδου των ΒουρΒόνων, γιου του δούκα, και ασκώντας μία σημαντική επιρροή στους ιταλούς διανοούμενους. Όταν γύρισε στο Παρίσι, αφού αρνήθηκε να γίνει παιδαγωγός των παιδιών του Δελφίνου της Γαλλίας, αποσύρθηκε στο κάστρο της οικογένειας του, στον Λίγηρα, αφιερώνοντας τα τελευταία χρόνια της ζωής τους στις μελέτες της αγροτικής οικονομίας, της παιδαγωγικής και της λογικής.
Έργα: Αοκίμιο για τηνκαταγωγή της γνώσης (1746), Πραγματεία περί των αισθήσεων (17'54), Πραγματεία για τα ζώα (Π55).
ΛΕΞΙΚΟ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου