Επιστήμη αποκαλείται κάθε ορθολογική γνώση που αναπτύσσεται με βάση την παρατήρηση, το συλλογισμό και τον πειραματισμό. Αντιδιαστέλλεται κυρίως με τη γνώμη και την αδιαμεσολάβητη γνώση. Αντικείμενο, έτσι, της επιστήμης είναι να ανακαλύψει και να διατυπώσει τους νόμους στους οποίους υπακούουν τα φαινόμενα και στη συνέχεια να τους συγκεντρώσει σε θεωρίες.
Στον ενικό («μια επιστήμη») δηλώνει ένα σύνολο γνώσεων που αναφέρονται σε ένα συγκεκριμένο τομέα (φυσική, βιολογία). Εξάλλου, όταν αναφερόμαστε στην επιστήμη, εννοούμε το σύνολο των θετικών επιστημών.
Η φιλοσοφία έθεσε από παλιά ως στόχο της το στοχασμό γύρω από τις προσιδιάζουσες σε κάθε επιστήμη μεθόδους (μεθοδολογία), καθώς και γύρω από τα διακυ-βεύματα ή τις προϋποθέσεις της επιστήμης εν γένει: κάνουμε λόγο τότε για την επιστημολογία, η οποία μπορεί εξίσου να ασκείται από τους ίδιους τους επιστήμονες.
Η τρέχουσα σημασία της έκφρασης «επιστημονικό πνεύμα» περιγράφει παραδοσιακά τη δεοντολογία του επαΐοντα, ο οποίος κατά την άσκηση του επαγγέλματος του οφείλει να διαθέτει αφενός ηθικές αρετές (ανιδιοτέλεια, τιμιότητα) και αφετέρου πνευματικές αρετές (διανοητική περιέργεια, κριτικό πνεύμα, πνεύμα υποταγής στα γεγονότα, αίσθηση του προβλήματος και πίστη στις κατευθυντήριες αρχές της επιστήμης).
Η σύγχρονη επιστημολογία* ωστόσο παρατηρεί πως η ορθολογικότητα του επιστήμονα δε συνίσταται στο σεβασμό -κατά την άσκηση μιας αυστηρής και καθολικής μεθόδου- των νόμων της γενικής λειτουργίας του πνεύματος, ανεξάρτητα από κάθε πο λιτισμικό πλαίσιο, γιατί δεν υπάρχει αμετάβλητος λόγος.
Οι συνθήκες κατανόησης διαφε'ρουν ανάλογα με τις περιόδους, ενώ το επιστημονικό πνεύμα περιγράφει ακριβώς το σύνολο των νοητικών κατηγοριών ή το σώμα των εννοιών -που είναι έγκυρες σε μια συγκεκριμένη ιστορική περίοδο- τις οποίες ο επιστήμονας είναι υποχρεωμε'νος να ακολουθήσει κατά την άσκηση της ιδιότητας του: υπό αυτή την έννοια, ο Μπασελάρ κάνει λόγο για το «νέο επιστημονικό πνεύμα». Ο μεταβατικός χαρακτήρας του σώματος των εννοιών που αποτελούν το περιεχόμενο του επιστημονικού πνεύματος της στιγμής υπογραμμίζεται από την πρόσκληση που απευθύνεται στον επιστήμονα να επιδοθεί σε μια αρνητική εργασία επιδιόρθωσης της προηγουμένης γνώσης. Έτσι, η πρόοδος της επιστημονικής γνώσης συνδέεται με την έννοια της επιστημολογικής ρήξης.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου