Δευτέρα 10 Σεπτεμβρίου 2012

ΜΥΘΟΣ ή ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

     Στην λογοτεχνία έχουν εμφανιστεί και καθιερωθεί μορφές μυθοπλασίας που προσδιορίζονται από τον κεντρικό πυρήνα της αφήγησης.

     Έτσι - σε γενικές γραμμές - είναι γνωστό το " αστυνομικό διήγημα ", το " ταξιδιωτικό μυθιστόρημα " ,το " ιστορικό διήγημα " ,που έχουν πλοκή γύρω από ένα αστυνομικό συμβάν , από ταξιδιωτικές εντυπώσεις , ιστορικές συνθήκες , αντίστοιχα .

      <<ΤΟ ΘΕΩΡΗΜΑ ΤΟΥ ΠΑΠΑΓΑΛΟΥ >> ,του ΝΤΕΝΙ ΓΚΕΤΖ  και στην συνέχεια πολλά βιβλία Ελλήνων και ξένων συγγραφέων , προσπάθησαν να γράψουν σε ένα νέο είδος που ονομάστηκε  " μυθιστόρημα για τα Μαθηματικά ", ή " λογοτεχνικά Μαθηματικά " ,ή " Μαθηματική λογοτεχνία " , ή  όπως αλλιώς το ονομάσουμε .

        Για να δούμε όμως , αν αυτό πρόκειται πράγματι για μια νέα μορφή λογοτεχνίας ή για μια μορφή εκμετάλλευσης της αυθύπαρκτης , στιβαρής και ογκώδους παρουσίας της Μαθηματικής επιστήμης , για την δημιουργία εκ μέρους των συγγραφέων ενός νέου αναγνωστικού κοινού . Mυθος ή πραγματικοτητα λοιπον .

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ 1 .    Οι υπερασπιστές της νέας αυτής κίνησης ισχυρίστηκαν ότι μέσω της αφήγησης, με μέσο δηλαδή την λογοτεχνία  ,τα Μαθηματικά θα γίνουν προσιτά στο ευρύ κοινό .

τι καλή είναι η λογοτεχνία προς τα Μαθηματικά !   πόσο εύκολα οι λογοτέχνες είναι ικανοί για κάτι τέτοιο !   πόσο εύκολα οι μαθηματικοί μπορούν να γράφουν αξιόλογη λογοτεχνία !

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ 2 .   Ένα διήγημα π.χ.  500 σελίδων με αφήγηση , πλοκή ,ονόματα και ότι άλλο περιέχεται εκει , ας υποθέσουμε ότι αναφέρεται , πλέκεται  γύρω από ένα μαθηματικό πρόβλημα ή Μαθηματικό π.χ. Πυθαγόρας .

ποιος ισχυρίζεται ότι ένας αναγνώστης που θέλει να διαβάσει για την ζωή , την φιλοσοφία και το έργο του Πυθαγόρα , δεν μπορεί να έχει στην διάθεσή του βιβλίο 100 μόνο σελίδων , όπου απλά , γρήγορα και με σαφήνεια να έχει τις πληροφορίες  πού θέλει, γραμμένα μάλιστα από τήν σκοπιά την μαθηματική ;...  είναι ανάγκη να πελαγοδρομεί στις απέραντες σελίδες του διηγήματος ;

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ 3 .  Οι λογοτέχνες ισχυρίζονται ότι τμήμα του λογοτεχνικού τους έργου είναι μαθηματικές έννοιες , βιογραφικά μαθηματικών και μαθηματικά προβλήματα.

δηλαδή ,τα Μαθηματικά καθίστανται υποσύνολο του έργου τους , ικανό όμως να προσδιορίσει το είδος !     Κύριε ελέησον  !

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ 4 .    Ίσως πει κάποιος , ότι τόσο στο εξωτερικό , όσο και στην Ελλάδα , τα πρόσωπα που πρωταγωνιστούν για την δημιουργία , καθιέρωση και επέκταση αυτής της κίνησης , είναι επιστήμονες με κύρος και παρουσία στα πράγματα .
 
κανείς δεν αμφιβάλλει , αλλά αυτό δεν τους απαλλάσσει από το να έχουν λανθασμένη επιλογή , ούτε το "δόλο" της προσπάθειας καθιέρωσης ενός πεδίου νέου ,που μπορείς να τιθασεύεις για μελλοντικούς προσωπικούς σκοπούς .

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ 5 .   Ας το δούμε λίγο και από την εμπορική του διάσταση .Την δεκαετία του 80 είχαμε 81 έργα μυθοπλασίας με τέτοιο περιεχόμενο , την δεκαετία του 90 , 212 τίτλους και από το 2000 , 277 τίτλους . Αρα ανερχόμενος τζίρος χωρίς τον κίνδυνο της ..Λένας Μαντα !

μήπως πρέπει να δημιουργηθεί ένας καινούργιος χώρος , αρα δημιουργώ ένα καινούργιο αναγνωστικό κοινό ....σύγκριση με συγγραφείς προηγουμένων περιόδων δεν υπάρχει .....καλό δεν ακούγεται όλο αυτό ;

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ 6 .  Τα Μαθηματικά , δεν μπορεί ,κάπως θα συγγενεύουν  ή θα τέμνονται με άλλες επιστήμες !

ο μόνος χώρος κοινής πορείας με τα Μαθηματικά , μπορεί να οριστεί η Φιλοσοφία .  2500 χρόνια ,η σχέση Μαθηματικών και Φιλοσοφίας είναι άρρηκτα δεμένη , αρκεί να θυμίσουμε τους Πυθαγόρα ,Πλάτωνα ,Νεύτωνα ,Λάιμπνιτς , Ράσελ ,Βιτγκενστάιν ,Πασκάλ ,
και πολλούς άλλους μαθηματικούς .Σήμερα τα Μαθηματικά αποτελούν το εργαλείο ανάπτυξης ΟΛΩΝ των επιστημών, βοηθούν όλες τις επιστήμες ,δεν έχουν ανάγκη καμιάς βοήθειας !

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ 7 .   Εμφανίζονται από την άλλη πλευρά υπονοούμενα για την αυταρέσκεια των Μαθηματικών για την επιστήμη τους ....τονίζοντας ταυτόχρονα την σύγχρονη τάση για "διαθεματικοτητα " και " διεπιστημονικότητα " .

η επανεξέταση των παραπάνω όρων ,δεν δικαιολογεί καθόλου τον " άτσαλο " , "βίαιο" και σίγουρα αποσπασματικό στρίμωγμα των μαθηματικών στις " λογοτεχνικές " σελίδες ενός βιβλίου .

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ 8 .   Ας δεχτούμε σαν υπόθεση ,ότι είναι δυνατή η συνύπαρξη λογοτεχνίας και μαθηματικών .

ποιος συγγραφέας νοιώθει τόσο δυνατός , τόσο σίγουρος ,τόσο ώριμος , τόσο καλός γνώστης και των δυο χώρων , ότι κατέχει τους κώδικες και των δυο αντικειμένων ώστε να μπορεί να τα << παντρέψει >> και το αποτέλεσμα να προβάλλει και τα δυο !

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ 9 .  Τι είναι Μαθηματικά , είναι ένα μεγάλο φιλοσοφικό και επιστημονικό ερώτημα που έχει απασχολήσει έγκριτους επιστήμονες ανα τους αιώνες .

όμως θα συμφωνήσουμε ότι τουλάχιστον είναι μια γλώσσα με κώδικες και κανόνες . Περιγράφονται οι κώδικες λογοτεχνικά  ;

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ 10 .  Η άποψη ότι τα Μαθηματικά μπορούν να εκλαϊκευτoύν ,να γίνουν απλά , να τα καταλάβουν όλοι , ας απαντηθεί από τον ίδιο τον ΤΖΩΝ  ΦΟΝ  ΝΟ¨Υ¨ΜΑΝ :

ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΟΥΜΕ , ΑΠΛΑ ΣΥΝΗΘΙΖΟΥΜΕ ....

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ 11Αφού  υπάρχουν  " μικτές " λογοτεχνικές μορφές , λογοτεχνία + ταξιδιωτικές εντυπώσεις , λογοτεχνία + ιστορία , λογοτεχνία  +  αστυνομικό δαιμόνιο , γιατί όχι  λογοτεχνία + μαθηματικά !

για να προσέξουμε στα παραπάνω "δίδυμα ", η βαρύτητα του δεύτερου όρου , συγκρίνεται με τούτο ,λογοτεχνία + ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ !

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ 12 .  Πιστή αντιγραφή διαφήμισης ενός τέτοιου βιβλίου :

Π............ε.............του Τ........Μ..........εκδοσεις Π..........
Ειναι ενα αστυνομικο μαθηματικο μυθιστορημα που παρουσιαζει ενα φανταστικο εγκλημα με φοντο ενα αληθινο φιλοσοφικο και μαθηματικο προβλημα Επειδη τα μαθηματικα ειναι μια απ τις πιο βασικες συνιστωσες του ανθρωπινου πολιτισμου ο συγγραφεας καταφερνει να τα αναδειξει στα ματια του αναγνωστη συνδιαζοντας τα και με την ιστορικοφιλοσοφικη συνιστωσα πετυχαινοντας κατ αυτον τον τροπο, τη διαδοση τους σε ενα ευρυ φασμα της κοινωνιας ,απο τον απλο αναγνωστη εως τον μυημενο στα μαθηματικα δρωμενα .Επισης μεσα στην ολη μυθιστορηματικη πλοκη καταφερνει να προσεγγισει κοινωνιολογικα τα παθη της ιδιομορφης μαθηματικης κοινοτητας . Τελος ,η σπουδαιοτερη συνεισφορα του βιβλιου ειναι οτι εν δυναμει μπορει να αποτελεσει εργαλειο δουλειας στα χερια ενος μαχιμου εκπαιδευτικου αυξανοντας την αγαπη των μαθητων του προς το μαθημα των μαθηματικων .

καλέ μου συγγραφέα συγγνώμη ,αλλά πρέπει να εκφράσω τα συναισθήματα μου με μια αμερικάνικη έκφραση..ΟΥΑΑΑΟΥΟΥΟΥ...

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ 13 .  Το είδος υπάρχει ,εμπλουτίζεται με νέα βιβλία ,το κοινό δημιουργήθηκε , αρα είναι κάτι υπαρκτό  !

καλά ,δεν παθαίνει τίποτα η επιστήμη των μαθηματικών από αυτούς τους πειραματισμούς....απλά τα μαθηματικά δεν έχουν να κερδίσουν τίποτα και οι αναγνώστες θα ήταν καλύτερα να χαρούν την ομορφιά ,την καθαρότητα ,την  γοητεία ,την μαγεία  της επιστήμης με άλλους τρόπους...

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ 14 . Ρε ,φίλε μου ,εμένα μου αρέσει η μαθηματική λογοτεχνία !

καλά να πάθεις , περαστικά , μόδα είναι θα περάσει !!!!


 

Δεν υπάρχουν σχόλια: