20 ος ΑΙΩΝΑΣ |
Μυημένη από νωρίς στη φιλοσοφία των Καντ και Κίρκεγκορ, κάνει τις σπουδές της το διάστημα 1924-1929 στο πανεπιστήμιο του Μάρμπουργκ, παρακολουθεί τα μαθήματα του Χούσσερλ και ολοκληρώνει τη διατριβή της με θέμα την έννοια της αγάπης στον Αυγουστίνο. Εκεί συναντά τον Γιάσπερς και τον Χάιντεγκερ: με τον τελευταίο αναπτύσσεται μια έντονη αλλά σύντομη σχέση.
Αρχικά στη Γαλλία, συναντά τους Ρ. Αρον, Κοϋρέ, Ζ. Βαλ και παρακολουθεί
τα μαθήματα του Κοζέβ για τον Χέγκελ·
ταυτόχρονα συμμετέχει σε αντιφασιστικές οργανώσεις και μεταθέτει για αργότερα
τις φιλοσοφικές συζητήσεις· έπειτα,
αφού δραπετεύει από το γαλλικό στρατόπεδο
του Γκουρς, όπου είχε φυλακιστεί το
1940, ταξιδεύει στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Αποκτά ωστόσο την αμερικανική
υπηκοότητα μόλις το 1951 · είναι το έτος
της δημοσίευσης του έργου της [Απαρχές του ολοκληρωτισμού], το οποίο στην αρχική του σύλληψη αποτελούσε μια μελέτη του αντισημιτισμού και του ιμπεριαλισμού. Το κείμενο
ολοκληρώνεται με μια καταδίκη του σύγχρονου κόσμου, που προσφέρει καταφύγιο στο «ριζικό κακό». Όμως τα επόμενα χρόνια αφιερώνονται σε ό,τι θα μπορούσε να αποτελεί την ανθρώπινη αξιοπρέπεια στο πλαίσιο της κριτικής δύναμης και του «συνυπαρχειν με τον
εαυτό».
Αν το ζητούμενο είναι να καταδειχθεί
τι σημαίνει να «είσαι Εβραίος», πρέπει ταυτόχρονα να συνδεθεί η φιλοσοφική δραστηριότητα με την επικαιρότητα του κόσμου: στα άρθρα της η Άρεντ ενδιαφέρεται για τον πόλεμο του Βιετνάμ και το Πεντάγωνο, το Μάη του '68 και τη Ναταλί Σαρρότ . Αντίθετη σε κάθε εθνικισμό, υποστηρίζει ανοιχτά τον κατακερματισμό της εξουσίας και τις πρωταρχικές αρετές του πολιτικού (της αρχαίας ελληνικής πόλεως), που συχνότατα καταπατήθηκαν στη διάρκεια του 20ού αιώνα: ο αυθεντικός πολίτης οφείλει
να συμμετέχει ενεργά στη δημόσια ζωή
και να μην αρκείται στην υπακοή στις εξουσιαστικές προσταγές (όπως
έκαναν οι ναζί δήμιοι). Οφείλει να πράττει
στο παρόν χωρίς να ισχυρίζεται ότι
«δημιουργεί την ιστορία», διότι
κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει εκ των
προτέρων τους πραγματικούς σκοπούς
των ανθρώπινων πράξεων η ανθρώπινη πράξη είναι απρόβλεπτη
ΚΥΡΙΑ ΕΡΓΑ : "ΤΟ ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ" , "ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΙΣΜΟ" ,
"Ο ΙΜΠΕΡΙΑΛΙΣΜΟΣ" , "ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ".
ΛΕΞΙΚΟ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ROUSSEL-DUROZOI
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου