Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2012

Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΗΜΙΣΥ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ

   




         Στην δεκαετία  του 1850  εμφανίζεται  η  CARTE DE VISITE.  H τεχνική  εξέλιξη της φωτογραφίας είναι εντυπωσιακή,  χωρίς όμως την αντίστοιχη  εξέλιξη της αισθητικής.   Κύρια θέματα το τοπίο,  οι αρχαιότητες,  τα κτίρια,  τα πορτραίτα. Η φωτογραφία  θεωρείται από τους  ζωγράφους της εποχής,  ένα μηχανικό μέσο αναπαραγωγής  της εικόνας.  Οι πρώτες  «   φωτογραφίες τέχνης »,    έντεχνα  στημένες κάνουν την εμφάνιση τους. (HENRY PEACH ROBINSON 1839-1901, Σβήνοντας αργά).     Η ταξιδιωτική φωτογραφία   αναπτύσσεται και οι αρχαιότητες της  Ελλάδας αποτελούν πόλο έλξης.  Γίνεται για πρώτη φορά  φωτογράφηση του πολέμου στην Κριμαία  (1855)  από τον ROGER FENTON  με  χρηματοδότηση  της  Αγγλικής  Κυβέρνησης.

           
           Στην   εικοσαετία  1860-1880 ,  έχουμε την πρώτη  σημαντική αισθητική  προσφορά   της φωτογραφίας στο χώρο  της ζωγραφικής . Η  έννοια  ιμπρεσιονισμός  της  ζωγραφικής  βασίζεται στην αρχή της φωτογραφίας.  Τα πορτραίτα  γίνονται  πιο ανθρώπινα ,  χωρίς να απαιτείται η πολύωρη ακινησία.   Όμως δημιουργήθηκε μαζική, ομοιόμορφη  παραγωγή.    Εξαίρεση αποτέλεσε  ο  άγγλος  NADAR   με τα  πορτραίτα  της  Γεωργίας Δανδή,   Μπωντλαίρ   και  Ροσσίνι.
           
 Ο  BRANDY  (1823-1896) καθιέρωσε με τις φωτογραφίες του,  το ντοκουμενταρισμένο  ιστορικό  ρεαλισμό  με  τις φωτογραφίες του από τον  εμφύλιο πόλεμο των Η.Π.Α  (1961).
           
Ο    Ο΄ SULLIVAN  στις  εξερευνήσεις του θα φωτογραφήσει τα φαράγγια του ποταμού  Κολοράντο  και της Αριζόνας.
          
 Ο  WILLIAM HENRY JACKSON  θα συνοδεύσει  8  κρατικές γεωλογικές αποστολές στο Yellowstone  και οι φωτογραφίες του θα γίνουν  αφορμή  να ανακηρυχτεί    το  πρώτο  Εθνικό Πάρκο της Αμερικής.
          
 Την τελευταία  εικοσαετία του 19ου αιώνα, 1880-1900, έχουμε σημαντικές τεχνικές εξελίξεις, αλλαγές στην αισθητική καθώς και θεωρητικούς προβληματισμούς.    Το 1884   ο   GEORGE EASTMAN κατασκευάζει  το πρώτο  χάρτινο  αρνητικό  σε ρολό, και την πρώτη φωτογραφική  μηχανή-κουτί  που θα  ονομάσει  KODAK, όπως το όνομα  της εταιρίας του.  Η φωτογραφία γίνεται κυριολεκτικά κτήμα του κόσμου.
               
         Ο άγγλος φωτογράφος PETER EMERSON  προτείνει την επιστροφή στην φύση και δημιουργεί την Νατουραλιστική φωτογραφία.
       
(ΑΛΚΗΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ-Η ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ)



Δεν υπάρχουν σχόλια: