ΑΓΝΩΣΤΙΚΙΣΜΟΣ .
Θεωρία
σύμφωνα με την οποία η γνώση δεν μπορεί να υπερβεί τα φαινόμενα που παρουσιάζουν οι αισθήσεις.
ΑΙΤΗΜΑ. Είναι μια πρόταση που καλούμαστε να την αποδεχτούμε
γιατί δεν είναι ούτε προφανής , ούτε αποδείξιμη.
ΑΛΗΘΕΣ. Το επίθετο χαρακτηρίζει τις προτάσεις που είμαστε
υποχρεωμένοι να αποδεχτούμε είτε εξαιτίας
της λογικής τους αυστηρότητας είτε επειδή αντιστοιχούν σε αυτό που γίνεται αντιληπτό.
ΑΝΑΓΩΓΗ. Στη λογική είναι εκείνη η κίνηση μέσω της
οποίας ο νους αναβιβάζεται από τα αιτιατά
στα αίτια, από τις συνέπειες στην αρχή, από το σύνθετο στο απλό.
ΑΝΑΛΟΓΙΑ. Χρησιμοποιούμε
τον όρο για να δηλώσουμε την ομοιότητα ανάμεσα
σε δύο όρους ή αντικείμενα. Αλλά για να υπάρξει
πραγματική αναλογία, απαιτούνται
τουλάχιστον τέσσερα στοιχεία, ενώ στην αντίθετη
περίπτωση η απλή ομοιότητα οδηγεί σε ψευδοσυλλογισμούς που στερούνται αυστηρότητας.
ΑΝΑΛΥΣΗ. Θεμελιώδης
διαδικασία της σκέψης , η οποία αναλύει ένα προσδιορισμένο όλον στα στοιχεία
του.
ΑΞΙΩΜΑ. Είναι μια αναπόδεικτη ,καθότι προφανής,πρόταση,
η οποία τίθεται ως αφετηρία ενός συλλογισμού.
ΑΠΟΔΕΙΞΗ. Αυτό
που κάνει , με τρόπο αδιαμφισβήτητο και καθολικά
πειστικό, το πνεύμα να παραδεχθεί την αλήθεια μιας πρότασης ( μέσω της λογικής ή
μαθηματικής απόδειξης ) ή ενός νόμου (μέσω της εμπειρικής επαλήθευσης).
A PRIORI. Τα
στοιχεία της γνώσης ( εποπτείες, έννοιες, κρίσεις ) που είναι ανεξάρτητα κάθε εμπειρίας.
Α POSTERIORI. Eκείνα τα στοιχεία
της γνώσης που συνδέονται από μια
αισθητηριακή εμπειρία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου