ARTHUR SCHOPENHAUER (1788-1860)
|
19 ος ΑΙΩΝΑΣ |
Λίγοι φιλόσοφοι έχουν βιώσει στη ζωή τους μία επιτυχία μικρότερη από εκείνη του Αρθούρου Σοπενχάουερ. Το αριστούργημα του Ο Κόσμος,
το οποίο έγραψε όταν ήταν μόλις τριάντα χρονών, γνώρισε την ολοκληρωτική αποτυχία, σε
τέτοιο βαθμό ώστε πολλά αντίτυπα ρίχτηκαν
στη φωτιά. Αφού έλαβε μία φιλελεύθερη εκπαίδευση στο Βερολίνο το 1820
(όπου και είχε μία γνωστή διαμάχη με τον Χέγκελ) προσπάθησε για είκοσι τέσσερα εξάμηνα, μέχρι το 1831, να συνεχίσει να παραδίδει μαθήματα, αλλά η φωνή του δεν ακούστηκε από κανένα: μετά το πρώτο εξάμηνο κανένας μαθητής δεν γράφτηκε πια στο μάθημα του. Το 1833, αφού εγκατέλειψε τη διδασκαλία,
μετακόμισε στη Φραγκφούρτη κι έμεινε εκεί
μέχρι τον θάνατο του. Η φήμη, ωστόσο,
την οποία τόσο ανώφελα επεδίωκε, έφθασε στα τελευταία χρόνια της ζωής
του με τη δημοσίευση του έργου Πάρεγρα
και Παραλειπόμενα, μία
συλλογή εξαίσιων αφορισμών, οι οποίοι
ήταν γραμμένοι με ένα λαϊκό και γοητευτικό στυλ.
Αυτές οι μεγάλες αποτυχίες οφείλονταν κατά βάση
στις πολύ κακές σχέσεις που διατηρούσε ο Σοπενχάουερ με τον ακαδημαϊκό κόσμο: τα μαθήματα του Φίχτε ήταν κατά την άποψη του
αηδιαστικά, εκείνα του Σέλινγκ κενά· ο Χέγκελ άξιζε ης
χειρότερες προσβολές (μισθοφόρος, πληρωμένος φονιάς της αλήθειας, αργόστροφος τσαρλατάνος, ανούσιος, σιχαμερός, αμόρφωτος που φθάνει
στο αποκορύφωμα της αυθάδειας μουτζουρώνοντας και σερβίροντας τους
πιο τρελούς και μπερδεμένους παραλογισμούς). Είναι προφανές ότι από τον φιλόσοφο δεν έλειπαν τα επιχειρήματα,
αλλά επίσης δεν του έλειπε και η ενθουσιώδης αμφισβήτηση.
Από την άλλη, και ίσως αυτός να ήταν ένας ακόμη πιο βαθύς λόγος της αποτυχίας
του, αξιολόγησε την καινοτομία της ελεύθερης σκέψης του, για
πρώτη φορά στην ιστορία της δυτικής φιλοσοφίας, σύμφωνα
με τις προτάσεις της ανατολικής πνευματικότητας, και
συγκεκριμένα τον βουδισμό και τον ινδουισμό (οι Βέδεςκαι οι Ουπανισάδες)
Έργα: Η τετραπλή ρίζα της αρχής της επαρκούς
λογικής (1813), Περί της οράσεως και των χρωμάτων (1816), Ο κόσμος ως
βούληση και ως παράσταση (1818), Περί της βουλήσεως της φύσης (1836),
Πάρεγρα και παραλειπόμενα (1851).
ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου