Ας
σταματήσουμε για να συνοψίσουμε.
Όταν ήμουν παιδί, με είχε μαγέψει η ομορφιά της
χιονονιφάδας. Τώρα αναζητώ την εξήγηση της
στα μαθηματικά. Είναι σοφό αυτό που
κάνω;
Ίσως μας εκπλήσσει ο συνδυασμός των λέξεων "μαθηματικά" και
"ομορφιά". Οι περισσότεροι φαντάζονται τα μαθηματικά σαν ατέλειωτες σελίδες με πολύπλοκες "αθροίσεις"
-καθόλου όμορφη εικόνα. Πιστέψτε με, το κατανοώ.
Όμως, αυτή είναι η αριθμητική, δεν είναι τα
μαθηματικά -επιμένω πολύ σ' αυτό. Τα
σύμβολα στο χαρτί έχουν τόση σχέση με την
πραγματική ομορφιά του αντικειμένου όση έχουν τα σύμβολα του πενταγράμμου με μια συμφωνία του Μπετόβεν. Η
ομορφιά των μαθηματικών δεν βρίσκεται στο
συμβολισμό, αλλά στις ιδέες τους, όχι στις ασκήσεις για τα δάχτυλα αλλά στις
συμφωνίες.
Υπάρχουν δύο είδη μαθηματικής ομορφιάς: η λογική και η οπτική. Ο φιλόσοφος και μαθηματικός Μπέρτραντ
Ράσελ περιέγραψε την ομορφιά των μαθηματικών ως "ψυχρή και απέριττη"
αναφερόμενος στη λογική ομορφιά τους. Για όποιον καταλαβαίνει τις ιδέες, μια
μαθηματική απόδειξη μπορεί στη λογική της να μοιάζει με μια συμφωνία. Αυτό το
είδος ομορφιάς είναι διανοητικό και δυσπρόσιτο.
Αντίθετα, η οπτική ομορφιά ασκεί άμεση έλξη. Αυτό το βιβλίο βρίθει από παραδείγματα
ελκυστικών σχημάτων και δομών που παράγονται από μαθηματικές διεργασίες. Η ομορφιά της χιονονιφάδας είναι μαθηματικού χαρακτήρα, απευθύνεται στην αίσθηση συμμετρίας και πολυπλοκότητας που διαθέτουμε1
η ίδια αίσθηση αποτελεί την ουσία
των μαθηματικών.
Η
σχέση μεταξύ μαθηματικών και ομορφιάς είναι αυθεντική, αλλά αδιόρατη. Φαίνεται
πως δεν υπάρχει προοπτική για την επινόηση
ενός Λογισμού του όμορφου (όχι πως αυτό απέτρεψε κάποιους θαρραλέους από την προσπάθεια). Επιπλέον, τα εξιδανικευμένα μαθηματικά σχήματα είναι υπερβολικά κανονικά σε σύγκριση με το φυσικό κόσμο ή με την τέχνη ώστε
να θεωρηθούν όμορφα. Παρ' όλα αυτά, η συμμετρία και τα περίπλοκα επαναληπτικά
σχήματα τραβούν το μάτι. Άλλωστε, υπάρχουν
παντού: στους τοίχους, στις κουρτίνες,
στα χαλιά, στις ταπετσαρίες, στα
κεραμικά, ακόμη και στην αρχιτεκτονική.
Τι
είναι εκείνο που κάνει τη συμμετρία τόσο ελκυστική;
Μας αρέσει η επανάληψη -μέχρις ενός βαθμού. Στα παιδιά αρέσει να τους
διηγούνται ξανά και
ξανά την ίδια ιστορία. Η
μουσική, στο απλούστερο επίπεδο,
είναι ένας ρυθμικά επαναλαμβανόμενος θόρυβος1
στο αμέσως επόμενο, διακρίνουμε μουσικά θέματα
και παραλλαγές, διαπλεκόμενες δομές αποτελούμενες από επαναλήψεις. Ο εγκέφαλος εξελίχθηκε σε έναν κόσμο όπου η επιβίωση συνδέεται άμεσα
με την ικανότητα αναγνώρισης σχημάτων. Η διάκριση των εποχών μας επιτρέπει να
βρίσκουμε τροφή σε ολόκληρη τη διάρκεια του έτους· η αναγνώριση σχημάτων μας
επιτρέπει να διακρίνουμε το φίδι από
το αμπέλι, τη σφίγγα από την πεταλούδα.
Ο νους μας φτιάχτηκε από πολλά επικοινωνούντα εξαρτήματα,
τα οποία εξελίχθηκαν συμβάλλοντας στην επιβίωση μας. Η αίσθηση μας για την
ομορφιά και η ικανότητα μας να ασχολούμαστε με τα μαθηματικά μοιάζουν συναφείς
ενέργειες της δραστηριότητας αυτών των εξαρτημάτων. Μια πρόσφατη δημοσκόπηση στο Διαδίκτυο ρωτούσε ποια είδη ζωγραφικής
προτιμούσαν άνθρωποι διαφορετικής εθνικότητας.
Με εξαίρεση τους Ολλανδούς, σε όλους άρεσαν τοπία με νερό, μακρινοί λόφοι, ζώα
και λίγα δέντρα (όχι πολλά). Στην Αγγλία τα ζώα ήταν αγελάδες, ενώ στην
Κένυα ήταν ιπποπόταμοι, όμως η αντιμετώπιση γενικώς ήταν ίδια.
Σε βαθύτερη ανάλυση, αποδείχτηκε ότι οι περισσότεροι
αναγνωρίζουν, γενικώς, την εικόνα ενός τοπίου τόσο γρήγορα, σαν να επρόκειτο
για ικανότητα από έμφυτο ανακλαστικό -ένα διανοητικό βραχυκύκλωμα σαν εκείνο
που κλείνει αυτόματα τα μάτια μας όταν κάτι πλησιάζει
ξαφνικά. Αυτά τα ανακλαστικά εξελίχθηκαν
επειδή οι ταχείς αποκρίσεις ήταν καλύτερες από τις ακριβείς. Επομένως, ποια
αξία έχει ένα τοπίο για την επιβίωση; Την ασφάλεια. Αυτά τα τοπία διαθέτουν όλα τα συστατικά που απαιτούσαν
τα πρώιμα ανθρωποειδή. Τροφή, νερό, καταφύγιο.
Μπορούμε να σκαρφαλώσουμε σε ένα δέντρο, αλλά δεν θέλουμε πάρα πολλά δέντρα για να μην κρυφτούν πίσω τους οι διώκτες μας.
Πολύ όμορφη θεωρία! Ανεξάρτητα από το αν είναι σωστή, δείχνει ότι η αισθητική μας
έχει μεγάλη δόση παραξενιάς, η οποία σχετίζεται με συγκεκριμένα σχήματα και την τάση ανίχνευσης τους. Τα μαθηματικά είναι
μια συστηματική -συνειδητή- τεχνική που επινοήσαμε προκειμένου να
εκμεταλλευτούμε το κοφτερό μας μάτι όποτε
αναζητά σχήματα. Συνεπώς, δεν υπάρχει αντίλογος· ο δεσμός ανάμεσα στα μαθηματικά
και την ομορφιά είναι πολύ ισχυρός.
ΟΙ ΜΥΣΤΙΚΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ IAN STEWART
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου