19 OS ΑΙΩΝΑΣ |
O Φοιερμπαχ ήταν ένας φιλόσοφος μονοθεματικός, ο οποίος ενδιαφερόταν για την επίλυση ενός και μοναδικού προβλήματος: «Η πρώτη κλίση που γεννήθηκε μέσα μου, δεν ήταν προς την επιστήμη ή προς τη φιλοσοφία, αλλά προς τη θρησκεία. Ακολουθώντας αυτήν την κλίση έκανα τη θρησκεία στόχο και επάγγελμα της ζωής μου. Η πρώτη μου σκέψη ήταν ο θεός, η δεύτερη η λογική, η τρίτη και τελευταία ο άνθρωπος», Στην πραγματικότητα δεν ενδιαφερόταν τόσο για το πρόβλημα της ύπαρξης του θεού, όσο για τη διαδικασία της διαμόρφωσης της ιδέας του θεού στην ανθρώπινη σκέψη και όλη του η φιλοσοφία μπορεί να συνοψιστεί στο ακόλουθο απόφθεγμα: δεν είναι ο θεός αυτός που δημιουργεί τον άνθρωπο, αλλά ο άνθρωπος είναι εκείνος που δημιουργεί τον Θεό. Γεννημένος στο Λάντσχουτ της Βαυαρίας, ο Λούντβιχ Φόιερμπαχ σπούδασε θεολογία στο Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης και μετά πήγε στο Βερολίνο για να παρακολουθήσει τα μαθήματα του Χέγκελ, από τον οποίο έμεινε κυριολεκτικά έκθαμβος (έμαθα σε έναν μήνα όλα αυτά που δεν είχα μάθει προηγουμένως μέσα σε δυο χρόνια). Η ρήξη με τον δάσκαλο, ωστόσο, ήρθε πολύ γρήγορα και εκφράστηκε στις σκεψεισ για τον θανατο και την αθανασια , το δοκίμιο που, εξ αιτίας της αντιχριστιανικής θέσης που υιοθετούσε (αθανατη είναι η ανθρωπότητα, όχι το κάθε άτομο ξεχωριστά), κόστισε στον Φόιερμπαχ την πανεπιστημιακή καριέρα. Αυτή η φήμη του άθεου προκάλεσε την ολοκληρωτική περιθωριοποίηση του φιλοσοφού από το ακαδημαϊκό περιβάλλον .μόνο το 1848, έχοντας λάβει πρόσκληση από τον σύλλογο των επαναστατών σπουδαστών της Χαϊδελβέργης, είχε την ευκαιρία να διδάξει για ένα πανεπιστημιακό έτος και το θέμα της διδασκαλίας του εκδόθηκε μετά από τρία χρόνια (Μαθήματα για την ουσία. θρησκείας). Για την υπόλοιπη ζωή του έζησε μόνος, ξεκομμένος και κάτω από αθλιες οικονομικές συνθήκες.
|
Έργα: Σκέψεις για τονθάνατο και την αθανασία (1830), Περί κριτικής της φιλοσοφίας του Χεγκελ ,Η ουσία του χριστιανισμού (1841), Η ουσία της θρησκείας (1845), Μαθήματα περί της θρη σκείας(1851).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου