|
ΜΕΣΑΙΩΝΑΣ |
Γνωρίζουμε τη ζωή του Αυρήλιου Αυγουστίνου (354 -430 μ.Χ.) καλύτερα από εκείνη οποιουδήποτε άλλου
στοχαστή της αρχαιότητας. Οι Εξομολογήσειςτου,
πράγματι, δεν είναι μια αυτοβιογραφία με τη σύγχρονη έννοια (επειδή αυτό που ενδιαφέρει τον συγγραφέα δεν είναι η ιστορία του
ως άτομο, αλλά σαν άνθρωπος που αναζητά τον Θεό), ωστόσο παραμένουν ένα μοναδικό έργο, ένα ανοιχτό παράθυρο για
τις πιο μύχιες σκέψεις του, για τις
αναμνήσεις του, τις μεταμέλειες και τις σκέψεις ενός ανθρώπου στην αρχή του Μεσαίωνα.
Γεννήθηκε στην Ταγάστη (σημερινή Τυνησία) και αφού ολοκλήρωσε τις κλασικές του σπουδές, έγινε καθηγητής ρητορικής πρώτα στην Καρθαγένη, μετά στη Ρώμη και τέλος
στο Μιλάνο, όπου η συνάντηση με τον επίσκοπο Αμβρόσιο στάθηκε καθοριστική για την απόφαση του να απαρνηθεί τον
Μανιχαϊσμό, τον οποίο είχε ασπαστεί
για εννέα χρόνια. Η μεταστροφή στον Καθολικισμό έγινε σιγά-σιγά, μέσω διαδοχικών πνευματικών κατακτήσεων, οι οποίες
ευνοήθηκαν από τη συνεχή και γόνιμη παρουσία τη μητέρας του, Μόνικας. Αφού άφησε το Μιλάνο, το 387, εγκατέλειψε το
επάγγελμα της ρητορικής, επέστρεψε
στην Αφρική και αφοσιώθηκε στη θρησκευτική και θεολογική περισυλλογή και στη μάχη κατά των αιρέσεων, και συγκεκριμένα κατά
του Πελαγιανισμού, ο οποίος πρέσβευε μία αισιόδοξη ιδέα για την
ανθρώπινη φύση, την οποία θεωρούσε ικανή να κάνει το καλό Βασισμένη μόνο στις
δυνάμεις της. Η σημασία του Αυγουστίνου για την ιστορία του χριστιανισμού δεν
είναι εύκολο να περιγραφεί: Σίγουρα ο
πιο σημαντικός εκ των Πατέρων της Εκκλησίας, ήξερε πώς να μπολιάσει τη νέα θρησκεία δίπλα στο δένδρο του
αρχαίου νεοπλατωνισμού. Διασώζοντας συστηματικά ό,τι μπορούσε να διασωθεί από την αρχαία φιλοσοφική σκέψη, ο
Αυγουστίνος αποτελεί για την ιστορία έναν αναντικατάστατο συνδετικό
κρίκο ανάμεσα στον αρχαίο κόσμο και στη χριστιανική
κοινωνία.
Τα έργα του Αυγουστίνου είναι περισσότερα από τριακόσια. Τα πιο σημαντικά είναι: Η Αγία Τριάδα, το Θεολογικό-φιλοσοφικό αριστούργημα (399-419), Κατά τωνΜανιχαϊστών(388), Εξομολογήσεις (397), Περί του βαπτίσματος κατά τωνΔονατιστών(4ϋΙ), Περί των ηρωικών πράξεων του Πελάγιου (417), Η Χάρις του Χριστού και το προπατορικό αμάρτημα (418), Ηπολιτείατου θεού (413-427).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου