Κυριακή 16 Ιουνίου 2013

BLAISE PASCAL (1623-1662)


17 ος ΑΙΩΝΑΣ
   Γάλλος φι­λόσοφος και επιστήμονας. Δεκαέξι ετών γράφει το έργο [Πραγματεία περί των κωνικών], δεκαοχτώ εφευρίσκει μια αριθμομηχανή, στη συνέ­χεια μελετά το πρόβλημα του κενού, απο­δεικνύει την πίεση του αέρα και κάνει ση­μαντικές μαθηματικές ανακαλύψεις. Έπει-τα από μια περίοδο κοσμικής ζωής, τάσ­σεται στο πλευρό των ιανσενιστών κατά των ιησουιτών  [Επαρ­χιακές επιστολές], 1656-57 και ετοιμάζει μια απολογία της χριστιανικής θρησκείας, την οποία διακόπτει ο θάνατος.
    
Ενάντια στην αυθεντία των αρχαίων, ο Πασκάλ υπερασπίζεται τη νομιμότητα του λογικού συλλογισμού και του πειρά­ματος στη διερεύνηση της επιστημονικής αλήθειας: όπως το άτομο, έτσι και η αν­θρωπότητα προοδεύει συσσωρεύοντας γνώσεις. Ωστόσο, η κατάκτηση της αλή­θειας δε στηρίζεται, όπως στον Ντεκάρτ, σε μια καθολική μέθοδο. Σεβόμενη τις τρεις τάξεις πραγματικοτήτων (τα σώμα­τα, τα πνεύματα, τις καρδιές), η σκέψη πρέπει να καταστεί, ανάλογα με την περί­πτωση, πνεύμα της γεωμετρίας -παρα­γωγικό και αποδεικτικό- ή πνεύμα της λε­πτότητας - ικανό να συλλαμβάνει ενορατικά με ένα μόνο βλέμμα.
 
         Σκέψε/ς
Σκέψείς του κ. Πασκάλ πάνω στη θρη­σκεία και σε μερικά ακόμη ζητήματα, που βρέθηκαν μετά το θάνατο του ανάμεσα στα χαρτιά του (1670), αυτός είναι ο τίτ­λος της πρώτης έκδοσης του περίφημου έργου: επρόκειτο για σημειώσεις και ατα­ξινόμητους στοχασμούς που θα χρησί­μευαν για τη σύνταξη μιας απολογίας του χριστιανισμού. Από την απολογία αυτή, ό­που ο Πασκάλ ανασυνθέτει την προσωπι­κή του εξέλιξη, ενώ το σχέδιο της δεν το γνωρίζουμε παρά μόνο σε αδρές γραμ­μές, μόνο το πρώτο μέρος, Η αθλιότητα του ανθρώπου χωρίς Θεό, έχει ως προς το μεγαλύτερο μέρος του ολοκληρωθεί, ενώ το δεύτερο, Ο άνθρωπος συν Θεώ, είναι πιο σύντομο και αποσπασματικό.
     
        Ο Πασκάλ απευθύνεται στους ελευθέ­ριους, και για το λόγο αυτό αναζητά μια μέθοδο (διάκριση των δύο πνευμάτων, ρό­λος της καρδιάς, τελειοποίηση μιας τέ­χνης της πειθούς) κατάλληλη για να τους πείσει. Επιχειρεί να περιγράψει την ατελεια
και την αντίφαση της ανθρώπινης φύσης. Ευρισκόμενος ανάμεσα σε δυο ά­πειρα, ο άνθρωπος είναι αδύναμος: η φα­ντασία του, «δέσποινα του σφάλματος», η φιλαυτία του, καθώς και η «διασκέδαση», είναι εμπόδια για το στοχασμό1 αλλά, ταυ­τόχρονα, ο άνθρωπος διψά για το μεγα­λείο και το απόλυτο (είναι «ένα καλάμι που σκέφτεται»). Η λύση στο μεταφυσικό πρό­βλημα δε βρίσκεται ούτε στον πυρρωνι-σμό του Μονταίν ούτε στο στωικισμό του Επίκτητου, αλλά στις «αλήθειες» του χριστιανισμού, όπως αναδύονται από το βιβλικό δόγμα της πτώσης του ανθρώπου· ένα πλάσμα που έχει απολέσει τη χάρη και αναθυμάται το περασμένο του μεγαλείο η ελπίδα σωτηρίας του ωστόσο δικαιώνε­ται από την ανάσταση του Χριστού.

Συγκρίσιμες από πολλές απόψεις με τις Εξομολογήσεις του αγίου Αυγουστί­νου, οι Σκέψεις -παρά την κριτική που τους άσκησαν, ιδίως ο Βολταίρος και ο Κοντορσέ- γνωρίζουν αμέσως επιτυχία που διαρκεί ως τις ημέρες μας. Το έργο, ανεξάρτητα από το θεολογικό του αντί­κτυπο, καθιστά τον Πασκάλ έναν από τους πιο αυθεντικούς προδρόμους του σύγ­χρονου υπαρξισμού.

ΛΕΞΙΚΟ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: