Σάββατο 22 Ιουνίου 2013

DESIDERIOUS ERASME (1469-1536)

ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ

       Ολ­λανδός στοχαστής που γεννήθηκε στο Ρόπερνταμ. Ευρωπαϊκό και κοσμοπολίτι­κο πνεύμα, ζει στη Γαλλία και στην Ιταλία και πεθαίνει στην ελβετική πόλη Βασιλεία.Στο γνωστότερο, αντικομφορμιστικό,έργο του Μωρίας εγκώμιον σατιρίζει τα ή­θη της εποχής του σε όλο τον κόσμο. Η
τρέλα που προσωποποιεί είναι, σύμφωναμε αυτόν, πανταχού παρούσα και αποτε­λείτο «κρυφό ελατήριο της ζωής».


Στηριζόμενος στην παπική αυθεντία,δημοσιεύει το 1516 μια μετάφραση της
Καινής Διαθήκης, που απορρίπτεται από τους πιο παραδοσιακούς κύκλους, οι ο­ποίοι τον κατηγορούν ότι «γέννησε το αυ­γό που επώασε ο Λούθηρος». Αλλά το1524 δημοσιεύει το δοκίμιο του Περί του αυτεξουσίου, όπου υπερασπίζεται την κα­θολική αντίληψη για τις σχέσεις φύσης και
θείας χάρης εναντίον των λουθηρανικών θέσεων, που αρνούνται τη δυνατότητα του ανθρώπου να κάνει το καλό εξαιτίας του προπατορικού αμαρτήματος:
σύμφω­να με τις λουθηρανικές θέσεις, ό,τι και να
κάνει ο άνθρωπος, και παρά την αγαθή του βούληση, είναι αδύνατον να σωθεί χω­ρίς τη θεία βοήθεια εξαιτίας της «υπόδου­λης» βούλησης του.
Ο Λούθηρος θεωρεί ότι κάθε ανθρώπινη προσπάθεια προς αυ­τή την κατεύθυνση αποτελεί έπαρση και προσβολή προς το Θεό και καταγγέλλει τη χρήση του λόγου, «αυτής της ερωμενης του διαβόλου», από τον Έρασμο. Αντί­θετα, ο
Έρασμος θεωρεί ότι ο άνθρωπος έχει τη δύναμη, αν το επιθυμεί, να συμμε­τάσχει ενεργά στη σωτηρία του: η ανθρώ­πινη βούληση, που ταυτίζεται με την ελεύ­θερη βούληση, συνεργάζεται αποτελε­σματικά με τη θεία χάρη.
 «Πρίγκιπας του ουμανισμού», ο Έρα­σμος, τρέφοντας εμπιστοσύνη στην αν­θρώπινη φύση, κηρύσσει την ανεκτικότη­τα και ένα χριστιανικό πνευματισμό πιστό στο Ευαγγέλιο.

 κυρια εργα: Μωρίας εγκώμιον ( 1511)·  [Περί του αυτεξουσίου] (1524).

ΛΕΞΙΚΟ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ



Δεν υπάρχουν σχόλια: