20ος ΑΙΩΝΑΣ |
Ο Ρολς, για να
αντικαταστήσει τον ωφελιμισμό*, τον οποίο εντοπίζει ως σταθερό θεμέλιο της αγγλοσαξονικής πολιτικής σκέψης, διατυπώνει μια
καθαρά φιλοσοφική υπόθεση (αυτό που ονομάζει «αρχική θέση», της οποίας η λειτουργία είναι συγκρίσιμη με αυτή της
φυσικής κατάστασης όπως εννοείται στον Ρούσσο*) και αναπτύσσει την έννοια της «δικαιοσύνης ως ακριβοδικίας», η οποία είναι ικανή να καθοδηγήσει την πρακτική και ιδιαίτερα τις πολιτικές επιλογές.
Ας θεωρήσουμε ότι έχουμε μια ομάδα ανθρώπων οι οποίοι πρέπει να επιλέξουν τις αρχές κατανομής των αγαθών και των θεμελιωδών προνομίων μιας
δυνητικής κοινωνίας . πρέπει να
παραδεχτούμε πως αυτοί δεν μπορούν να ευνοήσουν τον οποιονδήποτε, γιατί ούτε οι ίδιοι γνωρίζουν τη μελλοντική προσωπική τους
θέση στην κοινωνία αυτή. Για αυτό το λόγο η συμφωνία τους πρέπει να στηρίζεται σε δύο αρχές: ο καθένας πρέπει να
επωφελείται από ένα ισότιμο δικαίωμα σε ένα όσο γίνεται πιο διευρυμένο σύστημα «βασικών ελευθεριών» αντίστοιχων για
όλους, το οποίο ωστόσο θα πρέπει να είναι συμβατό με το ανάλογο σύστημα όλων των άλλων. Φαίνεται έτσι πως η ελευθερία
είναι το θεμελιώδες αγαθό που δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να θυσιαστεί. Η δεύτερη αρχή αφορά την οργάνωση των αναγκαίων
ανισοτήτων, τόσο των κοινωνικών όσο και
των οικονομικών: η οργάνωση θα πρέπει να στηρίζεται
«στην ωφέλεια του καθενός» και να αφορά θέσεις και λειτουργίες
«ανοιχτές σε όλους».
Έτσι, η ανισότητα είναι ανεκτή, αρκεί να είναι καθολικά επωφελής (να προάγει, λόγου χάριν, την
οικονομική δραστηριότητα) . Κυρίως οφείλει να συνοδεύεται από μια βεβαιωμένη ισότητα των ευκαιριών και θα πρέπει, δυνητικά τουλάχιστον, να μπορούν να την
εκμεταλλευτούν και οι λιγότερο ευνοημένοι.
Η δημοκρατική ισότητα ορίζεται έτσι από τις αρχές της
ελευθερίας, της ισότητας των ευκαιριών και
της διαφοράς, η οποία νοείται ως
δυνατότητα που υφίσταται ήδη
πρωτογενώς. Κατά την άποψη του Ρολς, αυτή η σύλληψη αποφεύγει τους σκοπέλους του νεοφιλελευθερισμού, ο οποίος ευνοεί την όξυνση των ανισοτήτων, του μαρξισμού, ο οποίος θυσιάζει τις ελευθερίες, και του ωφελιμισμού, ο οποίος είναι ικανός να παραβιάσει τα ατομικά δικαιώματα
με το πρόσχημα της βελτίωαης της κοινής ζωής.
Στον συνέχεια στον Πολιτικό
φιλευθερισμό (Political Liberalism, 1993),
ο Ρολς επιχειρεί να θέσει σε ρεαλιστική εφαρμογή το ηθικό αίτημα (συγκρίσιμο με το καντιανό σχέδιο της
καθολικότητας) που διατρέχει τη Θεωρία της δικαιοσύνης. Η συζήτηση διεξάγεται σε συνάρτηση με τον «πλουραλισμό» (των
αξιών και των επιλογών που συγκροτούνται σε διαφορετικές, «ανεκτικές η μία ως προς την άλλη θεωρίες») που υφίσταται σε
κάθε δημοκρατικά οργανωμένη κοινωνία. Ο πολιτικός φιλελευθερισμός αποδέχεται πως οι αντιθέσεις ανάμεσα στις
ποικίλες φιλοσοφικές, πολιτικές ή θρησκευτικές απόψεις αποτελούν αγαθό για τη δημοκρατία και πως το ζητούμενο είναι να
αναζητήσουμε μια «συναίνεση μέσω σύγκλισης» προκειμένου να αναπτύξουμε μια πολιτική (και όχι μεταφυσική) σύλληψη της
δικαιοσύνης, η οποία θα γίνεται αποδεκτή από όλες τις απόψεις, χωρίς να χρειαστεί καμιά να απαρνηθεί ό,τι τη
διαφοροποιεί από τις άλλες.
Κατά συνέπεια, οφείλουμε με την ορθολογική συζήτηση να εντοπίσουμε τις «κοινές ιδέες», ώστε να μπορέσουμε αργότερα να τις μεταφράσουμε σε θεσμούς. Αυτή η εμπιστοσύνη που δείχνει ο Ρολς σε μια λογική που αναδύεται
μέσα από το διάλογο και είναι ικανή να
προαγάγει το δίκαιο για όλους έναντι του καλού για τον καθένα προσωπικά πυροδότησε τις διαμάχες, στο βαθμό που και ο
ίδιος είναι πολύ προσεκτικός ώστε να μη δίνει την εντύπωση ότι ενσαρκώνει μια απλή νομιμοποίηση του «κράτους πρόνοιας» ούτε, στον αντίποδα, του οικονομικού φιλελευθερισμού. Συναντά έτσι τους προβληματισμούς του Χάμπερμας*, και, πράγματι, οι δύο φιλόσοφοι συνυπογράφουν μια Συζήτηση για την ηθική του διαλόγου, η οποία δείχνει,
ανεξάρτητα από όσα τους χωρίζουν, πως ο στοχασμός γύρω από τη δικαιοσύνη παραμένει περίπλοκος και άπτεtιαι όλων tων τομέων της φιλοσοφίας.
ΛΕΞΙΚΟ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ GERARD DUROZOI-ANDRE ROUSSEL
ΛΕΞΙΚΟ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ GERARD DUROZOI-ANDRE ROUSSEL
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου